Samverkan och samarbetsmodell
När kommuner samarbetar med varandra använder man oftast begreppet samverkan, vilket också är det begrepp som används i kommunallagen. Kommuner kan samarbeta genom samverkansavtal inom ett flertal områden.
Samarbetsmodell
För HR-servicecenter är det viktigt att ha ett nära samarbete med våra kunder. Vi erbjuder därför en samarbetsmodell för att gemensamt
- skapa en tydlig struktur
- ha en öppen dialog
- utveckla samarbetet
- utveckla den upplevda kundresan
- verka för det gemensamma ägandet och ansvaret
Ägarråd
På den strategiska nivån deltar HR-/personalcheferna från respektive kommun, enhetschef arbetsgivarenheten från HR-avdelningen i Helsingborgs stad, HR-direktör Helsingborgs stad samt enhetschef från HRSC. Ägarrådet träffas minst tre gånger om året.
Uppdrag
- Beslutar om förändringar av tjänsteutbud
- Strategisk utveckling av tjänsteutbud.
- Beslutar om målbild för vidare utveckling av gemensamma processer, tjänster och samarbete.
- Beslutar om styrande principer för utveckling och färdplan framåt.
- Uppföljning och utvärdering av HR-servicecenters tjänster, servicenivåer och färdplan.
Operativa rådet
På den operativa nivån deltar representanter från varje kund och HR-servicecenters sektionschefer och utbildnings- och kommunikationsutvecklare. Operativa rådet träffas minst sex gånger per år.
Uppdrag
- Omvärldsbevaka och lämna utvecklingsförslag till strategisk nivå – Ägarrådet.
- Ta fram beslutsunderlag om förändring till strategisk nivå – Ägarrådet.
- Uppföljning och utvärdering av tjänsteleverans och servicenivåer.
- Ansvara för att starta upp och säkerställa genomförandet i operativa arbetsgrupper utifrån beslutad färdplan.
Kommunspecifika frågor
HR-servicecenter träffar regelbundet respektive kommun för att lyfta kommunspecifika frågor.
Tjänstebeskrivning
Som bilaga till samverkansavtalet finns en tjänstebeskrivning som är uppdelad i olika kategorier:
- Hantera lön och ersättningar
- Systemförvaltning
- Pensionshantering
- Support
Service Level Agreement, SLA, inom lönerelaterande frågor
Från och med den 1 juni 2019 gäller SLA, en servicenivåöverenskommelse mellan HR-servicecenter och samverkande kommuner. Dokumentet visar vad HR-servicecenter, samverkande kommuner och chef eller chefsstöd ansvarar för inom området lönerelaterade tjänster.
Syftet med att införa detta SLA är att skapa en tydlighet i vem som gör vad och vilka förväntningar som gäller i leverans till och från HR-servicecenter. Målet är att förbättra kvalitén, effektivisera och skapa ett enhetligt arbetssätt.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
Om du önskar återkoppling uppge din e-postadress tillsammans med din kommentar. I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att återkoppla till din kommentar. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte och kommer att raderas när ärendet är avslutat. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter på helsingborg.se/personuppgifter.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.