Samverkan och samarbetsmodell
När kommuner samarbetar med varandra använder man oftast begreppet samverkan, vilket också är det begrepp som används i kommunallagen. Kommuner kan samarbeta genom samverkansavtal inom ett flertal områden.
Samarbetsmodell
För HR-servicecenter är det viktigt att ha ett nära samarbete med våra kunder. Vi erbjuder därför en samarbetsmodell för att gemensamt
- skapa en tydlig struktur
- ha en öppen dialog
- utveckla samarbetet
- utveckla den upplevda kundresan
- verka för det gemensamma ägandet och ansvaret
Ägarråd
På den strategiska nivån deltar HR-/personalcheferna från respektive kommun, enhetschef arbetsgivarenheten från HR-avdelningen i Helsingborgs stad, HR-direktör Helsingborgs stad samt enhetschef från HRSC. Ägarrådet träffas minst tre gånger om året.
Uppdrag
- Beslutar om förändringar av tjänsteutbud
- Strategisk utveckling av tjänsteutbud.
- Beslutar om målbild för vidare utveckling av gemensamma processer, tjänster och samarbete.
- Beslutar om styrande principer för utveckling och färdplan framåt.
- Uppföljning och utvärdering av HR-servicecenters tjänster, servicenivåer och färdplan.
Operativa rådet
På den operativa nivån deltar representanter från varje kund och HR-servicecenters sektionschefer och utbildnings- och kommunikationsutvecklare. Operativa rådet träffas minst sex gånger per år.
Uppdrag
- Omvärldsbevaka och lämna utvecklingsförslag till strategisk nivå – Ägarrådet.
- Ta fram beslutsunderlag om förändring till strategisk nivå – Ägarrådet.
- Uppföljning och utvärdering av tjänsteleverans och servicenivåer.
- Ansvara för att starta upp och säkerställa genomförandet i operativa arbetsgrupper utifrån beslutad färdplan.
Kommunspecifika frågor
HR-servicecenter träffar regelbundet respektive kommun för att lyfta kommunspecifika frågor.
Tjänstebeskrivning
Som bilaga till samverkansavtalet finns en tjänstebeskrivning som är uppdelad i olika kategorier:
- Hantera lön och ersättningar
- Systemförvaltning
- Pensionshantering
- Support
Service Level Agreement, SLA, inom lönerelaterande frågor
Från och med den 1 juni 2019 gäller SLA, en servicenivåöverenskommelse mellan HR-servicecenter och samverkande kommuner. Dokumentet visar vad HR-servicecenter, samverkande kommuner och chef eller chefsstöd ansvarar för inom området lönerelaterade tjänster.
Syftet med att införa detta SLA är att skapa en tydlighet i vem som gör vad och vilka förväntningar som gäller i leverans till och från HR-servicecenter. Målet är att förbättra kvalitén, effektivisera och skapa ett enhetligt arbetssätt.