Intyg
Arbetsgivarintyg
Är du arbetssökande och behöver ett intyg för att få A-kassa kallas det för arbetsgivarintyg.
Ett arbetsgivarintyg är ett formellt dokument som oftast behövs för att ansöka om arbetslöshetsersättning från din A-kassa. Det intygar att en person har varit anställd och innehåller detaljer om anställningsperioden, arbetstiden, lönen samt andra viktiga uppgifter som A-kassan behöver för att kunna beräkna ersättningen. Detta intyg är alltså mer detaljerat och strikt relaterat till A-kassans krav.
För att kunna lämna så korrekta uppgifter som möjligt så kan inte intyget färdigställas förrän månaden efter sista datumet på perioden på intyget.
Till exempel:
Begär du ett arbetsgivarintyg till och med 31 maj så kan vi tidigast göra klart intyget när lönen i juni är utbetald.
Vi utfärdar arbetsgivarintyg för alla våra samverkande kommuner.
Beställning av arbetsgivarintyg hos din a-kassa
- Beställningen görs via din A-kassas ”Mina sidor”. Du anger i beställningen att mejlet ska skickas till hrservicecenter@helsingborg.se
- Du får ett mejl eller ett sms när HR-servicecenter har tagit fram dina inkomstuppgifter och ditt arbetsgivarintyg är inlämnat till a-kassan. Därefter går du in och bekräftar dina uppgifter.
Du kan läsa mer om digitalt Arbetsgivarintyg på www.arbetsgivarintyg.nu.
Vi lämnar inte arbetsgivarintyg i pappersform utan endast digitalt till arbetsgivarintyg.nu.
Inkomstintyg
- Intyg med dina inkomstuppgifter, till exempel till Försäkringskassan eller din bank.
- Intyg som avser lönebortfall, till exempel till facket.
Har du en pågående anställning i någon av de samverkande kommunerna och behöver ett intyg med dina inkomstuppgifter eller ett intyg som avser lönebortfall ska du kontakta HR-servicecenter på hrservicecenter@helsingborg.se eller på telefon 042-10 20 00.
Tjänstgöringsintyg
Ett tjänstgöringsintyg är mer omfattande än ett arbetsgivarintyg och utfärdas av din chef. Detta intyg ger en översikt över din arbetsperiod och arbetsuppgifter. Det kan också inkludera uppgifter om dina prestationer och arbetsinsatser. Tjänstgöringsintyget är en sammanställning av dina anställningar i kommunen. Det är detta intyg som används vid exempelvis ansökningar till skolor för att visa på en viss anställningstid eller till jobbansökningar.
Även intyg som ska användas till ansökan om skyddad yrkestitel är det chef som utfärdar. Socialstyrelsen kallar det för ”intyg över praktisk tjänstgöring”, och mer information finns i länken nedan.
Praktisk tjänstgöring-sjuksköterska-FS.indd (socialstyrelsen.se)
Tjänstgöringsbetyg
När du har varit anställd längre än 6 månader så kan du begära ett tjänstgöringsbetyg av din chef. Här ska chefen beskriva hur du har skött dina arbetsuppgifter.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
Om du önskar återkoppling uppge din e-postadress tillsammans med din kommentar. I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att återkoppla till din kommentar. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte och kommer att raderas när ärendet är avslutat. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter på helsingborg.se/personuppgifter.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.