SLA

Service Level Agreement, SLA, inom lönerelaterande frågor

Från och med den 1 juni 2019 gäller SLA 1.0, en servicenivåöverenskommelse mellan HR-servicecenter och samverkande kommuner. I dokumentet ser du vad HR-servicecenter, samverkande kommuner och du som chef eller chefsstöd ansvarar för inom området lönerelaterade tjänster.

Syftet med att införa detta SLA är att skapa en tydlighet i vem som gör vad och vilka förväntningar  som gäller i leverans till och från HR-servicecenter. Målet är att förbättra kvalitén, effektivisera och skapa ett enhetligt arbetssätt. SLA 1.0 kommer att revideras och kompletteras under 2020.

Påverkar dig som chef och chefsstöd

SLA 1.0 gäller för alla 6 samverkande kommuner och vem som gör vad inom respektive kommun skiljer sig åt. I ditt uppdrag som chef eller chefsstöd följer du kommunens rutiner och det viktiga enligt SLA 1.0 är att utföra uppdraget utifrån kommunens ansvar och i rätt tid.

Processer som omfattas i SLA 1.0

Servicenivå är aktuellt för de aktiviteter som har bedömts som relevanta och som är möjliga att mäta. I SLA 1.0 finns servicenivåöverenskommelser inom processerna:

  • hantera person- och anställningsuppgifter
  • hantera lönerelaterade underlag
  • hantera rättelser
  • lönehantering
  • förvalta och underhålla systemet

SLA – Service Level Agreement