I april och maj uppgraderas Personec P, självservice.
Vårens uppgradering innehåller några nyheter som berör dig som chef eller chefsstöd.
Nyheter efter uppgradering är
Nytt utseende
Struktur
Tidigare var strukturen på webben för Personec P, självservice, uppbyggd med flikar per roll som till exempel medarbetare, chef, chefsstöd, ekonom, specialist. I och med uppgraderingen försvinner dessa flikar och rollerna presenteras istället i vänstermenyn. När du går in på webben ser du rollen som medarbetare. Har du fler roller klickar du på Medarbetare och då ser du dina andra roller.
Tidigare struktur med flikar

Ny struktur

Hitta undermenyer och bevilja/besluta poster
För att hitta undermenyer till den roll du ska arbeta som öppnar du upp Medarbetare och därefter väljer du din roll. När du valt roll visas en ovanlist med rubriker som leder till undermenyer.
Om du som chef önskar bevilja/besluta poster gör du det genom att utifrån rollen Chef därefter
- du som chef i Helsingborgs stad: klickar på Självservice P och därefter Besluta.
- du som chef i övriga samverkande kommuner: klickar på Beslut och därefter Beslut.

Gå tillbaka till startsidan
När du vill komma tillbaka till startsidan klickar du på ikonen Hus.

Bokmärken
I huvudmenyn under stjärnan finns nu en ny funktion Bokmärken. Här kan du spara sidor och funktioner som du använder ofta och på så sätt snabbt hitta dit.
Gör så här för att skapa ett bokmärke
- Gå till sidan du vill spara som ett bokmärke.
- Klicka på stjärnan i huvudmenyn.

- Välj Bokmärk den här menylänken.

- Nu visas ett nytt fönster där du döper ditt bokmärke.Har du ingen mapp sedan tidigare skapar du en genom att skriva in ett namn i fältet för Mapp. Om du redan har skapat mappar väljer du den mapp som sidan ska sparas i.Om du har fler roller är ett tips att skapa mappar utifrån roll som till exempel Mapp: Medarbetare, Mapp: Chef.

- Klicka på Spara.

Gör så här för att gå till ett bokmärke
När du har skapat ett nytt bokmärke kan du behöva logga ut och logga in igen i Personec P, självservice, för att detta ska synas.
- Klicka på stjärnan och därefter på bokmärket.

- Under Visa alla ser du alla dina mappar och bokmärken.
Här kan du byta namn och ändra ordningen på hur de visas i listan.

Bifoga fil till en reseräkning
Nu går det att bifoga filer på medarbetarens registrerade reseräkning. En bifogad fil kan till exempel vara ett inskannat kvitto till ett resetillägg.
Tänk på att
- filen finns tillgänglig på datorn du använder när du ska bifoga filen.
- filen ska vara sparad i någon av följande format: .jpeg, .jpg, .png eller .pdf.
- om du använder webbläsare Internet Explorer 11 eller Edge kan inte namnet på filen innehålla å, ä eller ö.
Gör så här för att bifoga en fil till en reseräkning
- Gå till Beslut – Resor och välj Reseräkning.
- Klicka på det resetillägg där filen ska bifogas.
- Klicka därefter på Lägg till nya bilagor.

- Nu öppnas ett nytt fönster och här klickar du på Välj fil.
- Leta upp filen du sparat, markera den och klicka på Öppna/Open.
- Grön ikon visas före filnamnet om filformatet är korrekt, då kan du klicka på Ladda upp.
- Röd ikon visas om filformatet inte fungerar.
- För att ta bort filen klickar du på Ta bort.

- Nu är filen uppladdad till resetillägget.
När du för muspekaren över filnamnet visas en miniatyrbild av innehållet.
Klickar du på filnamnet visas filen i ett större format. Gäller dock inte för .pdf som endast visas i miniatyrbild.
- När du är klar klickar du på Spara för att bifoga filen.
När du bifogat en bilaga visas en ikon i rutan Resetillägg.

Du ser även en ikon i listan Beslut – Resor.

Om du simulerar resultatet av en resa kan du se en miniatyrbild av den bifogade filen och om du klickar på filen visas den i större format, förutom .pdf som endast visar miniatyrbild.

Exporter av rapporter till Excel
En nyhet vid vårens uppgradering är att det går att exportera rapporter till Excel. Det gör du genom att klicka på knappen Export till Excel som finns längst ner under samtliga rapporter.

Visning av frånvaro i Bemanningsöversikten
I Bemanningsöversikten får du en överblicksbild av hur bemanningen ser ut efter det urval du gjort.
Så här tolkar du det som visas i översikten:
Partiell frånvaro utan markering i Kvot från anställning där det inte finns något placeringsschema, visas med *

Partiell frånvaro med markering i Kvot från anställning där det inte finns något placeringsschema, visas med [ ]

Partiell frånvaro med markering i Kvot från anställning där placeringsschema finns och där den partiell frånvaron är registrerad mot placeringen visas med *

Partiell frånvaro med markering i Kvot från anställning där placeringsschema finns och när ytterligare frånvaro är registrerad mot placeringen med klockslag visas detta med klockslag

Partiell frånvaro med markering i Kvot från anställning där placeringsschema finns och där en ytterligare partiell frånvaro registrerad med markering i Kvot från anställning finns. I detta fall visas båda frånvaroposterna med [ ]

Partiell frånvaro med markering i Kvot från anställning där placeringsschema finns och där frånvaro på 100% är registrerad mot placeringen. I detta fall visas frånvaron mot anställningen med [ ] och den frånvaro som är mot placeringen endast med frånvaroorsak eller med texten frånvaro

Beräkning månaden ut och Kvot från anställning i frånvarolistan
I frånvarolistan finns nu möjligheten att se om en frånvaro har bockarna Beräknad månaden ut och/eller Kvot från anställning.

Beslutsfunktionalitet Beslut – Frånvaro
Från och med denna uppgradering kommer alla frånvaroposter som rapporteras med avvikande organisation att hamna hos den chef som har behörighet för den avvikande organisationsgrenen. Det är denna chef som beviljar posten.
Detta gäller när ingen avvikande organisation rapporteras:
- Finns det en placering på den anställde med avvikande organisation under samma period som frånvaron är rapporterad och frånvaron inte har markering i fältet Kvot från anställning kommer frånvaron att få placeringens avvikande organisation.
- Den rapporterade frånvaron hamnar precis som tidigare hos den chef som har behörighet till den organisationsgren som aktuell anställning har.
Chef eller chefsstöd som har behörighet till anställningens organisationsgren men inte behörighet till den avvikande organisationen kan söka fram frånvaroposterna genom att välja personen under Beslut – Frånvaro.

Beslutsfunktionalitet Beslut – Tillägg & Avdrag
Från och med denna uppgradering kommer alla Tillägg/Avdragsposter som rapporteras med avvikande organisation att hamna för beviljande hos den chef som har behörighet till den avvikande organisationsgrenen.
Rapporteras det inte någon avvikande organisation så hamnar posten precis som förut hos den arbetsledare som har behörighet till anställningens organisationsgren.
Chef eller chefsstöd som har behörighet till anställningens organisationsgren men inte behörighet till den avvikande organisationen kan söka fram posterna genom att välja personen under Beslut – Tillägg/Avdrag.

Omfattning vid partiell frånvaro och samtidig tillsvidare frånvaro
En rättning är gjord i systemet så att korrekt omfattning sätts vid registrering av en tillsvidarepost om det finns framtida partiell frånvaro. Det innebär att tillsvidareposten automatiskt kommer få en omfattning på 100% om inget annat anges vid registreringen.

Tidigare blev det fel när en medarbetare hade en framtida partiell frånvaro med from och tom-datum och en tillsvidarepost registrerades som skulle ha en omfattning på 100%. Personec P har då satt tillsvidareposten med omfattning så att det totalt blev 100%.

Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
Om du önskar återkoppling uppge din e-postadress tillsammans med din kommentar. I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att återkoppla till din kommentar. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte och kommer att raderas när ärendet är avslutat. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter på helsingborg.se/personuppgifter.