Ny som chef

Välkommen till din nya roll som chef

Som ny chef är det många saker att sätta sig in i. Vi på HR-servicecenter är ditt stöd i frågor som gäller bland annat löneadministration och hur du registrerar i Personec P, självservice. Ett stöd så att du kan bidra till att dina medarbetare får rätt lön i rätt tid.

Introduktion

Här finns ett introduktionspaket för dig som ny chef. Introduktionspaketet förklarar hur det hänger ihop, varför det är viktigt att attestera i tid och hur du gör inställningar i systemet:

Guider

På sidan Guider hittar du stöd och hjälp inom det uppdrag som HR-servicecenter har. Här finns bland annat instruktioner hur du registrerar och rapporterar i Personec P, självservice. Klicka här för att komma till sidan Guider.

Tidplan

Vi har uppdraget att systemförvalta Personec P och tar fram en tidplan när systemet stängs för bland annat verkställan av lön. Denna tidplan är viktig för dig så att du vet när du senast behöver attestera för att det ska hinna bearbetas i tid. Tidplan hittar du här.

Support

Vår support har öppet varje vardag. Du når oss på telefonnummer 042-10 20 00. Med anledning av GDPR kan vi inte ta emot frågor och underlag från dig som chef via mejl. Vill du skicka in en fråga eller ett underlag gör du det via hrschelpdesk.helsingborg.se. Manual på hur du skapar inlogg och registrerar i ärendehanteringssystemet finns här.

SLA, Service Level Agreement

Från och med den 1 juni 2019 gäller SLA, en servicenivåöverenskommelse mellan HR-servicecenter och samverkande kommuner. I dokumentet ser du vad HR-servicecenter, samverkande kommuner och du som chef eller chefsstöd ansvarar för inom området lönerelaterade tjänster. Här kan du läsa mer om servicenivåöverenskommelsen SLA .

HR-servicecenter

På HR-servicecenter arbetar ett femtiotal engagerade medarbetare med att ge stöd och support till medarbetare och chefer. I dagsläget levererar vi drygt 30 000 lönespecifikationer per månad till ett belopp på cirka 650 miljoner kronor. Vår support är bemannad varje vardag och vi hanterar cirka 3 500 samtal i månaden från medarbetare, chefer, specialister och myndigheter med flera.

Det var den 7 mars 2014 som HR-servicecenter slog upp portarna till den gemensamma arbetsplatsen för löne- och pensionsadministration och förvaltning av IT-baserade stödsystem. HR-servicecenter är resultatet av ett flerårigt samarbete mellan kommunerna i Familjen Helsingborg. Nuvarande samverkande parter är kommunala bolag och kommunerna; Båstad, Helsingborg, Höganäs, Klippan, Perstorp, Svalöv, Åstorp och Ängelholm.

Vi levererar tjänster inom områdena

  • Lön
  • Pension
  • Systemförvaltning

Fick du hjälp av informationen på sidan?

FAQ