Ny som chef
Välkommen till din nya roll som chef
Som ny chef är det många saker att sätta sig in i. Vi på HR-servicecenter är ditt stöd i frågor som gäller bland annat löneadministration och hur du registrerar i Personec P, självservice. Ett stöd så att du kan bidra till att dina medarbetare får rätt lön i rätt tid.
Introduktion
Här finns ett introduktionspaket för dig som ny chef. Introduktionspaketet förklarar hur det hänger ihop, varför det är viktigt att attestera i tid och hur du gör inställningar i systemet:
- Rätt lön i rätt tid
- Utbildningspaket Attestera/besluta
- Inställningar
- Skapa en prenumeration – poster att attestera/bevilja
- Attestera/besluta
Guider
På sidan Guider hittar du stöd och hjälp inom det uppdrag som HR-servicecenter har. Här finns bland annat instruktioner hur du registrerar och rapporterar i Personec P, självservice. Klicka här för att komma till sidan Guider.
Tidplan
Vi har uppdraget att systemförvalta Personec P och tar fram en tidplan när systemet stängs för bland annat verkställan av lön. Denna tidplan är viktig för dig så att du vet när du senast behöver attestera för att det ska hinna bearbetas i tid. Tidplan hittar du här.
Support
Vår support har öppet varje vardag. Du når oss på telefonnummer 042-10 20 00. Med anledning av GDPR kan vi inte ta emot frågor och underlag från dig som chef via mejl. Vill du skicka in en fråga eller ett underlag gör du det via hrschelpdesk.helsingborg.se. Manual på hur du skapar inlogg och registrerar i ärendehanteringssystemet finns här.
SLA, Service Level Agreement
Från och med den 1 juni 2019 gäller SLA, en servicenivåöverenskommelse mellan HR-servicecenter och samverkande kommuner. I dokumentet ser du vad HR-servicecenter, samverkande kommuner och du som chef eller chefsstöd ansvarar för inom området lönerelaterade tjänster. Här kan du läsa mer om servicenivåöverenskommelsen SLA .
HR-servicecenter
På HR-servicecenter arbetar ett femtiotal engagerade medarbetare med att ge stöd och support till medarbetare och chefer. I dagsläget levererar vi drygt 30 000 lönespecifikationer per månad till ett belopp på cirka 650 miljoner kronor. Vår support är bemannad varje vardag och vi hanterar cirka 3 500 samtal i månaden från medarbetare, chefer, specialister och myndigheter med flera.
Det var den 7 mars 2014 som HR-servicecenter slog upp portarna till den gemensamma arbetsplatsen för löne- och pensionsadministration och förvaltning av IT-baserade stödsystem. HR-servicecenter är resultatet av ett flerårigt samarbete mellan kommunerna i Familjen Helsingborg. Nuvarande samverkande parter är kommunala bolag och kommunerna; Båstad, Helsingborg, Höganäs, Klippan, Perstorp, Svalöv, Åstorp och Ängelholm.
Vi levererar tjänster inom områdena
- Lön
- Pension
- Systemförvaltning
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
Om du önskar återkoppling uppge din e-postadress tillsammans med din kommentar. I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att återkoppla till din kommentar. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte och kommer att raderas när ärendet är avslutat. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter på helsingborg.se/personuppgifter.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.