Uppgraderingen av Personec P, självservice, som genomfördes i april/maj innehöll en rättning vilken innebar att korrekt omfattning sätts på en tillsvidare-post när det finns en framtida partiell frånvaro. Leverantören har nu meddelat att denna rättning inte fungerar fullt ut.

Bland annat kan det bli felaktig omfattning när det finns flera framtida frånvaroposter och frånvaro läggs in eller ändras. I dagsläget är uppmaningen att kontrollera omfattningen när en frånvaro läggs in eller ändras och det samtidigt finns framtida partiell frånvaro.

Besked från leverantören är att en ny rättning är planerad till hösten.

I början av juni kommer det genomföras en uppgradering av Personec P, självservice. När detta sker är systemet stängt.

Följande tider gäller för respektive kommun

  • Båstads kommun: 9 juni, eftermiddag
  • Helsingborgs stad: 9 juni, förmiddag
  • Höganäs kommun: 2 juni
  • Klippans kommun: 9 juni, eftermiddag
  • Svalövs kommun: 11 juni, eftermiddag
  • Åstorps kommun: 11 juni, eftermiddag
  • Ängelholms kommun: 11 juni, förmiddag

I och med vårens uppgradering av Personec P, självservice, har det framkommit att informationssignal 1799 ibland visas när den inte ska. Visma arbetar för att snabbt lösa problemet och enligt dem påverkas inte registreringen av posten utan är endast en varning.

Exempel när informationssignal 1799 visas felaktigt
Tillstyrkt post som ska beviljas och lönen för april är verkställd:
Signalen uppkommer felaktigt vid attest av tjänstgöring i april som ska ingå i verkställande lön i maj. Felet kommer inte om posten avser innevarande månad det vill säga maj.

Vårens uppgradering av Personec P, självservice, håller på att genomföras på samtliga samverkande kommuners system. Om du efter uppgraderingen upplever att du har problem med att logga in eller annat som avviker behöver du ta bort cookies och rensa minnet/cachen i din webbläsaren.

Gör så här om du använder Internet Explorer:

  • Öppna webbläsaren.
  • Klicka på kugghjulet/Verktyg uppe till höger.
  • Välj Internetalternativ.
  • Under fliken Allmänt och rubriken Webbhistorik välj Ta bort.
  • Stäng ner webbläsaren och testa sedan igen.

Det går också att göra så här:

  • Öppna webbläsaren.
  • Tryck F12 för att få upp ett ett fönster nere i webbläsaren.
  • Klicka på Nätverk.
  • Klicka på Rensa cache.
  • Stäng ner webbläsaren och testa sedan igen.

Gör så här om du använder Google Chrome:

  • Öppna webbläsaren.
  • Tryck ner tangenterna Ctrl + H.
  • Klicka på Rensa webbinformation.

  • Bocka i Cookies och Cachade bilder och filer.
  • Klicka sedan på Rensa data.
  • Stäng ner webbläsaren och testa igen.

Gör så här om du använder Microsoft Edge

  • Öppna webbläsaren.
  • Klicka på de tre prickarna uppe till höger.
  • Välj Historik.

  • Klicka på Rensa historik.

Klicka på Radera.

  • Stäng webbläsaren och testa sedan igen.

Gör så här om du använder Safari på iPhone eller iPad

  • Gå in på Inställningar i mobilen eller i iPad:en.
  • Scrolla ner och klicka på Safari.
  • Scrolla ner och klicka på Rensa historik och webbplatsdata.
  • Klicka på Rensa historik och data.

Om du inte önskar rensa historiken går du till Inställningar –  SafariAvancerat (längst ned) – Webbplatsdata och därefter Ta bort alla webbplatsdata.

Gör så här om du använder Chrome på Android

  • Gå in i appen Chrome på din mobil eller surfplatta.
  • Tryck på Mer och sedan Historik.
  • Tryck därefter på Rensa webbinformation.
  • Bredvid Tidsintervall väljer du Genom tiderna.

Du behöver inte ha ta bort historiken men cache och cookies måste vara ibockade.

  • Tryck på Rensa data.

Nu är det dags för vårens uppgradering av Personec P, självservice. Uppgraderingen kommer att ske vid olika tidpunkter för våra samverkande kommuner.

En stor nyhet med vårens uppgradering är att strukturen ändras på webben som presenterar Personec P, självservice. Några nya funktioner införs och vissa moduler blir uppdaterade med nya funktioner som till exempel bifoga fil till en reseräkning.

Nyheter för dig som chef eller chefsstöd

Nyheter för dig som chef eller chefsstöd efter uppgradering är

  • Nytt utseende och struktur
    Hitta undermenyer och bevilja/besluta poster
    Tillbaka till startsidan
    Bokmärken
  • Bifoga fil till en reseräkning
  • Exporter av rapporter till Excel
  • Visning av frånvaro i Bemanningsöversikten
  • Beräkning månaden ut och Kvot från anställning i frånvarolistan
  • Beslutsfunktionalitet Beslut – Frånvaro
  • Beslutsfunktionalitet Beslut – Tillägg & Avdrag
  • Omfattning vid partiell frånvaro och samtidig tillsvidare frånvaro

Läs mer om vad nyheterna innebär och hur du registrerar i Personec P, självservice, på sidan Guider för chef under rubriken Nyheter i Personec P, självservice, efter uppgradering i april och maj.

Nyhet för dig som medarbetare

När Personec P, självservice är uppgraderad kan du som medarbetare bifoga en bilaga till en reseräkning.

  • Nytt utseende och struktur
    Tillbaka till startsidan
    Bokmärken
  • Bifoga fil till en reseräkning

Läs mer om vad nyheterna innebär och hur du bifogar en bilaga på sidan Guider för medarbetare under rubriken Nyheter i Personec P, självservice, efter uppgradering i april och maj.

Tidpunkt för uppgradering

Kommun Datum Klockaslag
Båstads kommun 29 april 12:00-17:00
Helsingborgs stad 6 maj  8:00-17:00
Höganäs kommun 6 maj  8:00-17:00
Klippans kommun 5 maj  8:00-13:00
Svalövs kommun 28 april 12:00-17:00
Åstorps kommun 28 april  8:00-13:00
Ängelholms kommun 7 maj  8:00-13:00

Med anledning av coronaviruset har regeringen tagit beslut att tillfälligt slopa karensen. För dig som medarbetare registrerar du som vanligt frånvaron i systemet som kommer att dra ett karensavdrag. Därefter ansöker du om ersättning för karens hos forsakringskassan.se.

I ansökan ska du bland annat uppge organisationsnummer till din arbetsgivare. Organisationsnummer hittar du på ditt intranät eller så frågar du din chef. Försäkringskassan ersätter dig med ett schablonbelopp på 700 kronor före skatt.

Leverantören av Personec P, självservice, arbetar aktivt för att utveckla systemet. Det leder till att systemet uppgraderas några gånger om året. Nu är datum bestämda för vårens uppgradering. När uppgraderingen sker är systemet stängt.

Uppgradering, systemet är stängt:

Båstad: 29 april klockan 12:00-17:00
Helsingborg: 6 maj klockan 8:00-17:00
Höganäs: 6 maj klockan 8:00-17:00
Klippan: 5 maj klockan 8:00-13:00
Svalöv: 28 april klockan 12:00-17:00
Åstorp: 28 april klockan 8:00-13:00
Ängelholm: 7 maj klockan 8:00-13:00

I år infaller den 6 juni på en lördag. De anställda som har rätt till kompensation får en extra ledig dag. Det kommer att finnas en specifik frånvaroorsak i Personec P, självservice, vid ansökan om frånvaro ”Ledig m lön – 6 juni = ledig”. Denna finns tillgänglig från och med 1 juni.

Om du är osäker på om du omfattas av kompensationen vänder du dig till din närmsta chef.

Till våren är det dags att deklarera för inkomståret 2019. Tidigare år har vi fått en kontrolluppgift vid årsskiftet vilket vi inte kommer att få i år. Anledningen är att det infördes nya regler för inkomståret 2019. De nya reglerna innebär bland annat att arbetsgivaren måste lämna uppgifter om din inkomst till Skatteverket varje månad. I och med att kommunen redovisar medarbetarens inkomst månatligen kommer inte en årlig kontrolluppgift att tas fram.

Lönespecifikation från kommunen hittar du i Personec P, självservice. E-lönespecifikation hittar du också på Swedbank e-dokument.

Läs mer om deklaration på Skatteverket.se.

I december sker löneutbetalning redan den 23 december. Det innebär att HR-servicecenter måste få in manuella löneunderlag tidigare än vanligt. Senast den 5 december måste löneunderlag som gäller avvikelser från föregående månad vara inkomna hos HR-servicecenter. Lämna underlagen löpande.

Tidigare datum för attestering/beslut

Förutom tidigare inlämning av löneunderlag måste poster i Personec P, självservice, beviljas tidigare än vanligt. Det innebär att du som chef måste attestera/besluta posterna i Personec P, självservice, senast den 12 december klockan 17:00*. Detta så att posterna kommer med i lönekörningen i december. Tänk också på att påminna din medarbetare att rapportera avvikelser för november i god tid innan systemet stänger*.

*För anställd i Helsingborgs stad som har flex
Medarbetare i Helsingborgs stad som har flex måste rapportera avvikelser från föregående månad senast den 6 december. Sista dag för dig som chef att attestera dessa poster är den 8 december.

Tidplan

Tänk även på att attestera/besluta de poster som är rapporterade innan stängning i december. Tidplan för stängning av systemet och sista dag att bevilja finns här på hrservicecenter.se.