I april genomförs en uppgradering av Personec P, självservice. Efter uppgraderingen är genomförd sker följande förändring för dig som är medarbetare:

Nytt utseende på brickor

Brickorna som visas vid inloggning och gäller för till exempel flex, anställning och frånvaro får nytt utseende.

Bricka – Kommande frånvaro

Brickan Kommande frånvaro kommer att få fungera på ett annat sätt. Sorteringen ändras så att den närmst kommande frånvaron presenteras överst. Brickan kommer inte längre att visa obeviljad frånvaro. Den visas istället i en ny bricka.

Ny bricka – för ej behandlade poster

I den nya brickan för ej behandlade poster visas avvikande tjänstgöring, frånvaro, turbyten, placering, reseräkningar och tillägg/avdrag som inte är beviljat av din chef. Här visas alla poster som gäller två månader bakåt i tiden och alla poster framåt i tiden.

Det går att klicka på varje ruta i brickan för att få mer information. Till exempel Frånvaro som leder till frånvaroöversikten där du hittar alla dina frånvaroposter.

Kompsaldot visas i Lägg till ny frånvaro

När du via Lägg till ny frånvaro väljer Kompledig i orsaksmenyn får du nu upp ditt kompsaldo längst ner i rapporteringsrutan. Du hittar även kompsaldot på samma vis under Lägg till ny aktivitet – Tillägg/Avdrag.

Om det saknas timmar eller om du ligger minus i kompsaldot visas texten i rött. När det finns timmar att ta ut i kompledighet är texten svart.

Antalet i saldot innehåller: Komp-acken och eventuell beviljad och inte beviljad frånvaro med orsaken Kompledig. Saldot visar hur ditt kompsaldo ser ut innan din nya kompledighet.

I april genomförs en uppgradering av Personec P, självservice. Efter uppgraderingen är genomförd sker följande förändring för dig som är chef eller chefsstöd:

Översiktsrapport: Flexsaldo samt total summering under Rapporter – Mer- och övertid

Under Rapporter & Utdata hittar du som chef/chefsstöd en Mer- och övertidrapport. Om du söker per anställning, det vill säga Rapporttyp Anställning finns nu en ruta som heter Inkludera flexsaldo och summor för mertid, övertid och jour. Om du bockar i rutan visas även aktuellt flexsaldo per anställning i rapporten samt en totalsumma över ditt sökurvals/vald organisations saldon.

Leverantören av Personec P, självservice, arbetar aktivt för att utveckla systemet. Det leder till att systemet uppgraderas några gånger om året. Nästa uppgradering är planerad att genomföras i april och när det sker är systemet stängt.

Tidpunkt för uppgradering, systemet är stängt:

  • Båstads kommun: 12 april, klockan 8:00 – 12:15
  • Helsingborgs stad: 11 april, preliminärt hela dagen
  • Höganäs kommun: 9 april, klockan 8:00 – 17:00
  • Svalöv: 12 april, klockan 13:00 – 18:00
  • Åstorps kommun: 10 april, klockan 12:15 – 17:00
  • Ängelholms kommun: 10 april, klocka 8:00 – 17:00

Försvarets radioanstalt och Åklagarmyndighet har upptäckt allvarliga säkerhetsbrister i ett lönesystem som används av myndigheter, kommuner och regioner i Sverige. Det aktuella lönesystemet är inte det system som HR-servicecenters samverkande kommuner använder och som HR-servicecenter ger support i. Lönesystemet som våra samverkande kommuner använder är Personec P, självservice.

HR-servicecenter ger också stöd och support till HASAB som använder lönesystemet Agda. Detta är inte heller ett system som granskas.

HR-servicecenters samverkande kommuner är Båstads kommun, Helsingborgs stad, Höganäs kommun, Svalövs kommun, Åstorps kommun och Ängelholms kommun.

I samråd med samverkande kommuner får nu HR-servicecenter en tagline – lön och pension. Syftet är att tydliggöra HR-servicecenters uppdrag för dig som är chef och medarbetare. I och med detta har vi uppdaterat våra mallar och inom kort kommer hrservicecenter.se att uppdateras och bredvid Familjen Helsingborgs logotype kommer texten:

HR-servicecenter
Lön · Pension

I dag, den 7 mars, är det fem år sedan HR-servicecenter invigdes och banden knöts ihop. Detta som en symbol för den nya samverkan inom Familjen Helsingborg – en gemensam löne- och pensionsadministration och förvaltning av IT-baserade stödsystem.

Vi alla på HR-servicecenter firar lite extra i dag och tänker på de fem åren då vi gett stöd och service till medarbetare och chefer i våra sex samverkande kommuner. Vi firar också lite extra alla utmaningar vi har hanterat och våra utvecklingsprojekt vi genomfört. Det är med stor entusiasm vi ser fram emot nästa fem år.

På bilder ser vi Jenny och Lotta. Bilden är tagen av Anna B.

Vid senaste uppgraderingen av HR-servicecenters ärendehanteringssystem har det tillkommit ett nytt objektval för system. Här registrerar du ärenden som gäller bland annat:

  • organisationsförändringar
  • utdata och förhandling
  • import av uppgifter från stödsystem såsom Troman och Time Care
  • ekonomi
  • löpande arbete system/utveckling

Guiden Ärendehanteringssystem, helpdesk är nu uppdaterad.

Den inplanerade uppgraderingen den 26 februari  kunde inte genomföras. Istället kommer uppgraderingen ske idag den 27 februari mellan klockan 10:00-15:00. När detta sker kan det uppstå tillfälliga driftstörningar.

Efter uppgraderingen tillkommer objektval System. Vilka ärende som ska registreras med detta objekt publiceras i guiden Ärendehanteringssystem, helpdesk.

Problemet är avhjälpt och nu fungerar telefonin som vanligt. Välkommen att kontakta HR-servicecenter via supporttelefon 042-10 20 00, vardagar klockan 8:00-17:00.

Just nu är det tekniska problem med HR-servicecenters supporttelefoni. Detta påverkar inkommande samtal. Om du inte kommer fram utan blir frånkopplad så prova att ringa upp igen.