Ersättare för dig som chef – vid ledighet
När du som chef går på ledighet, till exempel vid semester, är det viktigt att någon annan går in och attesterar/beslutar poster i Personec P, självservice. Detta så att medarbetaren får rätt lön i rätt tid. Säkerställ i god tid innan din ledighet vem som ska hantera posterna.
Attest-/beslutsrätten
Vem som har attest-/beslutsrätt när du är frånvarande varierar från kommun till kommun. I några kommuner är det chefens chef som har ansvaret att attestera/besluta posterna när du är frånvarande. I några kommuner kan det vara en chefskollega som har behörighet att attestera/besluta posterna.
I de kommuner där chefen har valt att delegera behörighet till annan medarbetare, finns här en guide för vad som gäller vid delegation.
Om du inte har någon som kan hantera posterna under din frånvaro fyller din chef i en behörighetsblankett för den person som ska ersätta dig under din ledighet. Tänk på att en inte kan delegera attestansvaret till någon som inte är chef. Behörighetsblankett Personec P och Förhandling finns på sidan Blanketter. Helsingborgs stad använder inte denna blankett utan följer stadens egna rutiner.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
Om du önskar återkoppling uppge din e-postadress tillsammans med din kommentar. I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att återkoppla till din kommentar. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte och kommer att raderas när ärendet är avslutat. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter på helsingborg.se/personuppgifter.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.