Ersättare för dig som chef – vid ledighet (Delegation)

När du som chef går på ledighet, till exempel vid semester, är det viktigt att någon annan går in och attesterar/beslutar poster i Personec P, självservice. Detta så att medarbetaren får rätt lön i rätt tid. Säkerställ i god tid innan din ledighet vem som ska hantera posterna.

Attest-/beslutsrätten

Vem som har attest-/beslutsrätt när du är frånvarande varierar från kommun till kommun. I några kommuner är det chefens chef som har ansvaret att attestera posterna när du är frånvarande. I några kommuner kan det vara en chefskollega som har behörighet att attestera posterna.

Om du inte har någon som kan hantera posterna under din frånvaro fyller din chef i en behörighetsblankett för den person som ska ersätta dig under din ledighet. I Självservice finns även en funktion för att delegera behörighet. Tänk på att man inte kan delegera attestansvaret till någon som inte är chef. Behörigheter beställs genom Mina sidor

Delegation

Delegation är en funktion i Självservice där du som chef kan delegera möjligheten att attestera poster för dina anställda till en annan chef.

Guide för funktionen Delegation hittar du här.

FAQ